5 måder at forbedre dit seniorliv

aktivt_liv_gammel_senior_

5 måder at forbedre dit seniorliv

andre

Det er ikke nok bare at være i live. En god livskvalitet er især vigtig for ældre mennesker. At føle sig tilpas og opfyldt, er lige så vigtigt som at gå til sine regulære lægetjek, når man er kommet op i alderen. At have et positivt udsyn på livet, kan hjælpe folk oppe i alderen til at leve sundere og bedre; det hjælper dem med at have mere energi, mindre stress, bedre appetit, samt at forhindre kognitiv nedgang.

I denne artikel finder du fem måder, hvorpå man kan forbedre sin livskvalitet som senior.

Behandle depression

Depressioner rammer folk i alle aldre. Det er ikke ualmindeligt for ældre mennesker over 65 år at være deprimeret. Det kan være forårsaget af stressende begivenheder i ens liv, såsom at miste sin partner eller skulle leve på et alderdomshjem. Det kan også være forårsaget af en sygdom eller medicinsk bivirkning. Det er vigtigt at opfange symptomerne for en depression og derefter kontakte sin læge, så man kan komme i behandling.

Føle sig brugbar og ønsket

Lige fra barnsben til alderdommen, så vil alle gerne føle sig ønsket og brugbar. Når du er omkring ældre, så gør dit bedste for at få dem til at føle sig ønsket, så de forstår de ikke er en byrde. Spørg dem om hjælp til opgave, som de kan håndtere såsom:

  • Folde vasketøj
  • Organisere skuffer
  • Åbne post
  • Skrive gøremål ned på lister
  • Holde sig opdateret på nyhederne
  • Forberede middag – skære grøntsager etc.
  • Gå med dig på indkøb eller andre ærinder.

Holde sig fysisk aktiv

Regulær fysisk aktivitet hjælper dig med at holde sindet og kroppen i balance. Det hjælper med blodstrømningen til hjernen, som giver dig bedre kognitive evner. Derudover så kan det også afhjælpe depression og angst – alt i alt så er det godt for dig at bevæge dig. Derudover så gør det dit immunsystem bedre og sænker dit blodtryk, giver dig bedre søvn, stamina og styrke. Der er mange gode ting ved at dyrke motion, selv når man er kommet op i alderen.

aktivt_liv_gammel_senior_

Holde sig mentalt aktiv

Lige som fysisk aktivitet, så er det også vigtigt at holde sig mentalt aktiv. Det kan gøre blandt andet ved ting som sudoku, kryds og tværs, hjernevridere, læse og skrive. Alt dette vil hjælpe dit totale velvære.

Forbliv forbundet med venner og familie  

Ældre mennesker som er isoleret og ensomme lever kortere og er mere udsatte for demens. Man kan afhjælpe/forhindre dette ved at forblive forbundet med venner og familie. Du kan også hjælpe ældre med dette. Tag kontakt til dem. Måder man kan gøre dette på er:

  • Arrangér middage med venner og familie
  • Få arrangeret transport, så de kan komme til seniorcentre, hvor de kan træne el. socialisere
  • Opmuntre dem til at deltage i ethvert socialt arrangement, som de kan klare – det kan f.eks. være fødselsdage el. bryllupper etc.
  • Tag på ferie med familie – lån penge nu til dette
  • Frivilligt arbejde – det kan være i kirken, genbrugsforretning eller i det lokale fællesskab generelt.

aktivt_liv_gammel_senior_

Udgiv din kommentar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.